אני מאמינה שלכל אדם סיפור לספר, וחשוב שכל אחד יעז להתנסות בכתיבה. כל סדנא שיוצאת לדרך היא מבחינתי מסע מרתק ומרגש. אין דבר שמשמח אותי יותר מללוות אנשים בתהליך של יצירה וצמיחה, ולחלוק עמם את אהבתי לספרות ולכתיבה.

אשמח לפגוש כל אחד מכם באחת הסדנאות.

נהנתם לקרוא?

אשמח לעדכן אתכם עם פרסום פוסטים חדשים

פוסטים אחרונים בבלוג:

ארכיון פוסטים

מפתח מס' 2: לדעת לשאול על מה שלא גלוי לעין.

הסרט "קסם החיים" מספר על סופר לשעבר, שעבר לגור בעיירה קטנה וידידותית.
מעבר לגדר גרה אשה עם שלש בנותיה. שכנתו הצעירה בת ה 9 מבקשת ממנו ללמד אותה לכתוב סיפורים.
מה את רואה? שואל הוא אותה כשהם עומדים ופניהם אל השדרה? והיא מתארת בפניו.
ומה אינך רואה? ממשיך ושואל. והיא עונה לו- שאינה רואה אבא חוזר הביתה.
"עתה הסתיים השיעור הראשון שלנו בכתיבה"  הוא מפתיע אותה.

במקרים רבים אנחנו רגילים למצוא את הסיפור במה שנמצא לפנינו, במה שרואות עיננו.
מחשבותינו ואף דמיוננו ילכו מיד למקומות המוכרים לנו, להסברים שאנו רגילים אליהם, לסיבות שהכי הגיוניות ושגורות בעולמנו. אך האמת היא שכדי להגיע לסיפורים מרגשים ביותר, מעניינים ומפתיעים,  כדאי לנו לזוז מאיזור ההרגל שלנו, ולהמריא למחוזות שהטייס האוטמאטי שלנו לא לוקח אותנו אליהם בדרך כלל. הדבר לא פשוט ודורש פתיחות  והשקעה מחשבתית- אבל משתלם בסופו  של דבר.

כיצד עושים זאת?

1.בשלב ראשון – פעל לפי ההרגל.
ציין לעצמך מה כן נמצא בתמונה, בסיטואציה , באירוע. שים לב לדמויות, להבעות פנים ושפת גוף, לתפאורה: נוף, חפצים סביבה. לסגנון לאווירה.

2. שאל שאלות על מה שלפניך:
מה הקשר בין הדמויות
האם תמיד הוא יושב שם או שזה חד פעמי?
מה אומרת הבעת הפנים?
מדוע הגברת בוכה?   
מדוע הבחור צולע? 
מדוע הוא קרוי בשם כזה? מה פשר שמו?

3. כעת נסה להבחין בכל מה שלא נמצא שם:
האם היו שם עוד אנשים לפני כן?
מי צופה בסיטואציה?
את מי יפגוש הבחור כשירד מהאוטובוס?
מי היה צריך להשתתף בפגישה ולא הגיע? מדוע? (סבא בנימין)

4. השב על שאלותיך.
אל תסתפק בתשובה אחת. השב מספר תשובות לכל שאלה. חשוב שהן תהיינה שונות זו מזו. בשלב ראשון אל תפסול אף תשובה. תן לדמיונך להמריא.

5. ספר את הסיפור כשאתה בוחר את פרטיו  מתוך מגוון תשובותיך .
אל תירתע מעובדות שבמבט ראשון נראו לא סבירות או לא הגיוניות, בנה את הסיפור כך שהתמיהות תקבלנה מענה הגיוני  והעובדות תתישבנה זו עם זו.( הלוח ממתקדמים תשע"ו)

6. זכור- ככל שהדמויות וההתרחשויות בסיפורך יהיו פחות צפויות , יתווסף אלמנט של הפתעה ושל עניין לסיפור.

7. ככל שהדמויות תהיינה יותר מורכבות הן תהיינה מעניינות יותר ויהיו יותר קצוות לעלילה מסועפת. כמובן שיש לשמור על מינון ועל איזון ולהיזהר שלא להתמקד אך ורק ברצון להיות מקורי ולהפתיע. סיפור צריך שיהיה אמין, מעורר רגש, ומעניין לעומק.

8. במקרים רבים, לאחר התהליך הזה "יקפוץ" הסיפור בעצמו מתוך הדף , מתוך התשובות השונות שענית לשאלותיך.

שאילת שאלות היא אמנות.

ככל שנתרגל את עצמנו בשאילת שאלות נהיה מיומנים בכך, נפתח פתח לתשובות מגוונות ולרעיונות שלא היינו מגיעים אליהם בדרך אחרת. ככל שנתרגל שאילת שאלות וחיפוש מגוון תשובות, חשיבתנו תהפוך יצירתית יותר. אם נחפש מספר תשובות לכל שאלה מחשבותינו יגיעו למקומות שלא היינו מגיעים אליהם בשליפה. לעיתים נחזור ונבחר בסופו של דבר להסבר הראשון ,הפשוט, אך במקרים רבים התשובות המעניינות והעמוקות יותר הן דווקא אלו שלא חשבנו אליהם מיד.

מוזמנים לשתף עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

פוסטים נוספים שתהנו לקרוא אותם:

מרעיון לבלוג

"מבוקש מקום שקט  עליו תונח הנפש".  כך כותב המשורר אדמיאל קוסמן בשירו.   כולנו מחפשים

זכרונות-סבא וסבתא, מדף ספרים

כשסבא וסבתא נפגשו על המדף

בפוסט הזה אני מזמינה אתכם לקרוא כיצד 2 ספרים ישנים ושכוחים שמצאתי בבית אבא עוררו את דמיוני ולקחו אותי לסיפור אהבה מרגש של סבי וסבתי.

על כתיבת זיכרונות בעקבות חפצים

מבין הנושאים השונים בסדנאות אני אוהבת מאד את המפגשי "כתיבה בעקבות חפץ" בהם מתבקש כל משתתף להביא עמו חפץ שהיה רוצה להתייחס אליו בכתיבה. – איך מתחילים כתיבה באמצעות חפץ? המשיכו לקרא

נהנתם לקרוא?

אשמח לעדכן אתכם עם פרסום פוסטים חדשים

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *